Pelawat

Saturday 13 August 2011

Pengenalan Terusan Sugut

Di sini aku nak cerita pengenalan tentang pulau nie..Apa yang berkaitan ngn pulau nie aku akan bgtaw untuk pengetahuan anda semua..Iallah.
Terusan Sugut terletak di bawah kawasan Zon Sugut. Zon Sugut meliput( Keniogan, Pantai Boring, Jambongan Sungai-Sungai, Limau-Limau, Babagu, Obah, Mamahat, Kualipan, keliagak ). Jarak dari Pekan Beluran ke Terusan Sugut adalah sejauh 170km. Hanya dengan bot sahaja anda bleh sampai ke TS kerana tiada jalan darat.Untuk sampai ke Terusan Sugut mahu xmahu terpaksalah merentasi Laut Sulu lebih kurang 2 jam hingga 3 jam menaiki bot dari pekan Beluran, bergantung pada kapasiti enjin dan keadaan cuaca. Kalu kena time berombak, terpaksa sakit pinggang sat qasa mcm naik kuda pn ada..tp memg best lah pengalaman y dapat d lupakan.Kalau mau ke Terusan Sugut ada 2 jeti utama di Beluran tempat bot dari kampung ni berlabuh. Yang pertama Jeti Petronas Beluran dan yang ke-2 Jeti Rest House Beluran. 

Jeti Pasar Beluran


Jeti Petronas Beluran


1 comment:

  1. Hi... Kalo mau ke SK. Terusan sugut, gerak Dari KK, jalan mna yg plg singkat? Beluran or paitan? Atau ada alternator lain? & jeti mna yg bole smpai ke SK terusan sugut?

    ReplyDelete