Pelawat

Tuesday 11 October 2011

Memukat & Picnic

Pada 8/10/2011, aku dan guru-guru pergi picnic bersama2 murid tahun 6..Besa la dah lepas UPSR nie, mcm2 la lepa plan padahal memg dah janji nak bawa p picnic pas exam..hehehe )
Perkelahan nie d atur oleh Sarjan Security iaitu saudara Nasrin (ami Tantan).Beliau adalah seorang penduduk Kg.Terusan Sugut dan juga Pengawal Keselamatan SKTS. Untuk pengetahuan, beliau memang expert dalam bab laut n mancing neeeeh, memg sempoi la kira..TERBAEKK!!
Jadi, aku d minta sertai budak2 untuk awasi anak2 murid..ada g guru pengiring iaitu c.Ani n C.Jamaliah..Jom LaaaaYaaaaNNN..........................:)

Baru lepas amek tempat..hehe

Selepas selesai pilih tempat sume, aku sama C Nasrin pergi memukat ikan untuk d bikin lauk...Walaupun setiap murid bawa bekalan sudaa, tp xlengkap ba klu picnic tanpa bakar2 nie..hehe bleh tahan cakap sabahan:-)

Dan lagi posing:)

Ni la hasil kami mukat..lepas la beda nak bakaq...

Jaga tu kena duri ikan utik....

Gambar kenangan Picnic Tahun 6 2011

Sunday 2 October 2011

Kuar bandar September 2011~~

Sebaik masuk pulau selepas cuti RAYA PUASA, aku xkuar bandar..Dalam pulau ja...4mggu gak la xkuar bandar..Bila dah lama xkuar nie, hehe faham2 la mcm2 la rasa..Rindu sume la keadaan kat luar pulau..dah lama xtgok kesibukan d bandar, kereta, moto, air paip:-) So, aku pn amek keputusan kuar bandar hujung bulan 9..Kira weekend kat bandar la..huu..hu..SYOOOKK3!!
Bot fiber
Single enjin 40hp
Dah masuk Pulau..hehe
Muara Terusan Sugut
Bakau2 indah:-)

Wednesday 14 September 2011

Aidil Fitri 2011

Setelah lama menunggu detik2 nak balik kg, maka sampai lah masa dan saat yang d nanti-nantkan balik semenanjung raya d kg..perasaan bercampur aduk mcm2.maklom la lama xbalik..(8bulan hehe)..26 hb 8 dah btolak kuar dr pulau pukul 7 pagi..tp d sebabkan enjin  rosak dlm perjalanan, kul 8pagi la bru leh bgerak..Sampai Beluran dalam jam 10.30 mcm tu.

Bertolak keluar dari pulau

Utk perjalanan masuk selepas aidilfitri, terlepas bot untuk ke pulau.Flight ku delay di KLIA so lewat la aku sampai ke Sandakan.D sebabkan kesukaran nak dapatkan pairate(kereta sapu) untuk ke Jeti Beluran, aku terlewat sampai ke jeti.Sampai d jeti bot dah btolak masuk ke pulau.Apa g, melengu la aku kat jeti tu.Pk punya pk, tpaksa la aku bermalam di Beluran In
(bilik sewa).Dan esok(isnin) aku charted sebiji bot masuk dalam kg..Best woo pengalaman la buat ku..hehe

Dari Jeti Beluran
 Syok waktu nie...
 Botman yang disanyangi..hehe
 Makan kuih raya dalam sungai
 Memang best lah..layaaaaaaaaNNN.
Buka puasa d Sandakan sebelom nak balik ke Semenanjung..

Saturday 20 August 2011

Rumah KU

Terusan Sugut memg menjadi kg kedua ku skg..Best disini sebenarnya..Bila dah lama d sini, qasa mcm dok d kg sendiri la plak..:-)*hehe

BAITI JANNATI
 Rumahku
 Waktu air pasang
 Sg.belakang rumah
 Pandangan dari belakang
Tangki air hujan

Thursday 18 August 2011

SekolahKU Tercinta

Setelah mcm2 tekaan y aku wat tentg pulau, skg tibalah masa nya aku akan mulakan perkhidmatan aku sebagai guru d pendalaman Sabah.Profesion yang agak mencabar bagi diri aku di samping cabaran sekeliling..SK TERUSAN SUGUT:)
Tangki2(biru) tadahan air hujan utk kegunaan sekolah
Solar Sekolah
Bangunan Kelas
Bangunan Pejabat
Permandangan Dari Depan

Sunday 14 August 2011

PengalamanKU

Utk topik nie, aku nak ceritakan pengalaman aku apabila dapat taw aku kena mengajar d SK Terusan Sugut. Memg perasaan syook waktu tu bila dapat peluang bleh mai Sabah keja d sini.Tp aku masih tertanya2 mcmna keadaan pulau y aku kena..Mcm2 dok bayang maklum la xpenah tpk nak kena posting kat pulau.

Terusan Sugut berada dalam area Beluran.Pertama kali nek bas dari KK aku trun d Simpg Beluran.
Simpang Beluran

Dari simpang ini, aku nek pairet (keta sapu) ke Beluran yang mengambil masa 45 minit..Terkejut aku apabila sampai d bandar Beluran, terus nampak jeti d mana terpampang sungai nya bleh tahan besar.Skali tgok mcm dah macam laut daa..Mula la pk mcm2..leh tahan ka aku kat pulau..Mana dak nya, bukan main besar sg, nek sampan aje..!!hehe
Laut Sulu
Aku masuk ke pulau naik bot untuk pertama kali nya yang mengambil masa 2 jam 15 minit..Bermula sungai dari jeti seterusnya trus meredah laut Sulu. Laut hari tu agak tenang sikit, jd xla terasa sgt ombak cuma skali skala kena jugak percikan air laut masuk dalam bot. Walaupun xberapa kuat hentakan, rasa jugak sakit badan bagun pagi besok (tp la ni dak dah..hehe).Memg luas laut Sulu sebenarnya. Rasa kerdil tersangat2 diri ni sebagai makhluk NYA bila berada di lautan Sulu yg terbentang luas. Air yg menghijau dan membiru mengingatkan aku tentang kuasa tuhan yang menciptakan sume ini dan xpernah aku alami semasa d semenanjung.

Saturday 13 August 2011

Pengenalan Terusan Sugut

Di sini aku nak cerita pengenalan tentang pulau nie..Apa yang berkaitan ngn pulau nie aku akan bgtaw untuk pengetahuan anda semua..Iallah.
Terusan Sugut terletak di bawah kawasan Zon Sugut. Zon Sugut meliput( Keniogan, Pantai Boring, Jambongan Sungai-Sungai, Limau-Limau, Babagu, Obah, Mamahat, Kualipan, keliagak ). Jarak dari Pekan Beluran ke Terusan Sugut adalah sejauh 170km. Hanya dengan bot sahaja anda bleh sampai ke TS kerana tiada jalan darat.Untuk sampai ke Terusan Sugut mahu xmahu terpaksalah merentasi Laut Sulu lebih kurang 2 jam hingga 3 jam menaiki bot dari pekan Beluran, bergantung pada kapasiti enjin dan keadaan cuaca. Kalu kena time berombak, terpaksa sakit pinggang sat qasa mcm naik kuda pn ada..tp memg best lah pengalaman y dapat d lupakan.Kalau mau ke Terusan Sugut ada 2 jeti utama di Beluran tempat bot dari kampung ni berlabuh. Yang pertama Jeti Petronas Beluran dan yang ke-2 Jeti Rest House Beluran.

Jeti Pasar Beluran

Jeti Petronas Beluran

Thursday 11 August 2011

Assalamualaikum

Syukur alhamdulillah..
Setelah lama fikir dan renung, barulah ada ilham utk aku nak wat blog nie..hehe..padahal bukan penah pon dok qosek benda nie..
I'allah dengan semangat dan ketabahan yang ada dalam diri ni, aku akan kongsi kan dengan siapa2 yang ingin tahu tentang perjalanan dan suasana Sekolah d PEDALAMAN sabah ini..hehe:-)

SALAM RAMADHAN utk SEMUA MUSLIMIN & MUSLIMAT..